U Srbiji 1.000 sela nema ČAK NI PRODAVNICU

U 1.000 sela u Srbiji nema trgovinske radnje i taj trend će se nastaviti ako ne bude podsticaja, upozorili su danas privrednici na Javnoj raspravi o Nacrtu Zakona o trgovini u Privrednoj komori Srbije (PKS).

Supermarket, foto ilustracija, Steve Buissinne, pixabay
Supermarket, foto ilustracija, Steve Buissinne, pixabay

Predstavnici Ministarstva trgovine razgovaraju sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) o mogućnosti da se obezbede sredstva iz kredita za opstanak malih prodavnica u selima Srbije.

Nacrtom zakona definisano je da Vlada Srbije može odrediti podsticajne mere, a specijalni savetnik ministra trgovine Vladimir Matović rekao je da je teško naći kreditne linije za tu vrstu podsticaja.

Zato se, kaže, o podršci podsticajima malim prodavnicama vode razgovori sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj.

Tokom javne rasprave u PKS, predstavnici sektora trgovine upozorili su na značaj uvođenja obaveze stavljanja bar koda na sve proizvode.

Kako se novi zakon donosi posle devet godina važenja starog, u Nacrtu su regulisani i novi načini elektronske i trgovine na daljinu.

U predloženom zakonu se određuje da se deklaracija proizvoda mora na „jasan, lako uočljiv i čitljiv način“ učiniti dostupnom na srpskom jeziku.

Cene će i dalje biti isticane u dinarima osim u trgovini u sektoru turizma kada se posluje sa inostranstvom kao i elektronskoj trgovini softverom i digitalnim proizvodima, kada se izvozi IT tehnologija.

Elektronska trgovina ka Srbiji, kako je predloženo, moraće da ima opcionu valutu – pa će potrošač moći da bira koju cenu želi da vidi.

U sektoru trgovine radi 19 odsto zaposlenih u Srbiji, a trgovina ostvaruje 10 odsto BDP- a, rečeno je na skupu.

Jedan od tema „na okruglom stolu“ koju su trgovci pokrenuli je i pojam „nepoštene trggovačke prakse“ koji se po prvi put nalazi u predloženom zakonu, a za koju privrednici kažu da je potrebno da se dodatno pojasni ili izostavi.

Nacrtom zakona „nepoštena trgovačka praksa“ definiše se kao „postupanje suprotno načelu savesnosti i poštenja“ kojim se, rekli su trgovci, neopravdano i nesrazmerno prenosi rizik poslovanja na druge učesnike u lancu snabdevanja.

Kao primeri takve prakse u Nacrtu se navodi da je reč o „bezuslovnom povratu robe, uslovljavanje prodaje robe kompenzacijom, nametanje obaveze plaćanja u visini koja nije adekvatna vrednosti usluge – naknada za izlaganje i uvrštavanje proizvoda u asortiman“.

Primedba koja se mogla čuti je da će ova odredba „uneti zabunu o tome šta se sve može tretirati kao nepoštena praksa“.

– Do nacrta novog zakona došlo je posle analiza stanja čitavog sektora trgovine – rekao je pomoćnik resornog ministra Jovan Stojić i dodao da dokument donosi novine u definisanju trgovine na malo, kao i one koje se odnose na akcije, popuste, rasprodaju, prikupljanje podataka…

Primedbe su izrečene i na definisanje „akcijske prodaje“ za koju je u Nacrtu zakona navedeno da je prodaja „po ceni koja je niža od redovne cene“.

Trgovci su s druge strane tražili da postoji donja granica akcijske cene, odnosno, da one ne može biti niža od neto proizvođačke cene.

Javna rasprava o Nacrtu zakona trajaće do 21. februara.

Izvor: Blic, Tanjug

Podeli sa prijateljima:

Povezane vesti:

Ostavite komentar:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Aleksinačke na FB

Prvi privatni radio u jugoistočnoj Srbiji!

Reklamni prostor

Sport